Debata uczniowska na temat dobrego wychowania
W Szkole Podstawowej nr 2 im Marii Konopnickiej w Szamotułach ostatnich dniach miesiąca listopada i pierwszych grudnia bieżącego roku przeprowadzono klasowe debaty uczniowskie na temat dobrego wychowania. Była to doskonała okazja do propagowania właściwych wzorców zachowań oraz podniesienia kultury osobistej wśród uczniów.
Kształtowanie prawidłowych postaw społecznych oraz umiejętności kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, wdrażanie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych, wyposażenie uczniów w wiedzę na temat zasad savoir – vivre to główne cele pracy wychowawczej naszej szkole.
Uczniowie klas I-VI uczestniczyli w pogadankach, dyskusjach prowadzonych przez wychowawców klas, odgrywali różne scenki sytuacyjne np.: w autobusie, na ulicy, w restauracji. Nauczyciele wykorzystali książkę autorstwa Grzegorza Kasdepke pt. „Bon czy ton savoir – vivre dla dzieci” oraz Internet: https://www.youtube.com/watch?v=oZk_CH_jCOA
https://www.youtube.com/watch?v=OWsTnxpxxH4,
https://www.youtube.com/watch?v=xSucyyPsPeA
https://www.youtube.com/watch?v=xSucyyPsPeA
https://www.youtube.com/watch?v=x0cEl7MmmBA.
Uczniowie klas I-III wypracowali w klasach kodeksy zachowań oraz wzięli udział w konkursie plastycznym, indywidualnie i w grupach, wykonali prace w dowolnym formacie, dowolnymi technikami plastycznymi, wybierając dowolnie sytuacje. Uczniowie kas IV-VI uczestniczyli w debacie, podczas której wypracowali Szkolną Kartę Zasad Dobrego Zachowania.
Wszyscy uczniowie byli bardzo zaangażowani w wykonanie wyznaczonych zadań, z dużą ochotą podnosili poziom swojej kultury osobistej.
Renata Paczkowska
Szkolna Karta Zasad Dobrego Zachowania
1. Zwroty grzecznościowe na co dzień: „dzień bobry”, „ proszę”, „dziękuję”, „przepraszam” itp.
2. Żadnych wulgaryzmów!
3. Szanuję innych i jestem szanowany.
4. Pomagam kolegom, koleżankom, jestem życzliwy.
5. Nie jestem obojętnym na przejawy agresji, wandalizmu.
6. Higiena osobista i porządek w domu i w szkole.
7. Strój odpowiedni do sytuacji (codzienny i galowy).
8. Punktualność i obowiązkowość „cnotą” każdego ucznia.
9. Wiem jak należy zachować się podczas imprez i uroczystości szkolnych oraz w miejscach publicznych: kino, teatr, itp.
10. Kultura osobista w każdej sytuacji.
Fot. Renata Paczkowska