DSC00307 (Copy)

Wrażenia po wycieczce do Włoch

W dniach 12-17 marca 2018 r. odbyła się szkolna wycieczka do Włoch. Wybrało się na nią 16. uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami – Panią Krystyną Izydor oraz Panem Michałem Galanciakiem. Przez ten czas mieliśmy okazję zwiedzić Florencję, Rzym oraz Wenecję.

Dnia 12 marca o godz. 13.00 wyjechaliśmy spod Biblioteki Publicznej w Szamotułach. Jechaliśmy przez Niemcy i Austrię, gdzie mogliśmy podziwiać z okien autokaru krajobrazy górskie. W czasie postojów za granicą podjęliśmy próby rozmawiania w języku niemieckim, co wychodziło nam całkiem dobrze. Nasi kierowcy starali robić się nam przerwy co 4 godziny na wyprostowanie nóg i skorzystanie z toalet.

Następnego dnia w godzinach porannych zawitaliśmy do okolic Florencji, skąd pojechaliśmy pociągiem do centralnej części miasta. Wysiadając, przeszliśmy się na śniadanie do McDonald’sa; w tym czasie mogliśmy kupić już widokówki oraz drobne upominki. Po godzinnej przerwie zwiedzaliśmy miasto z przewodnikiem. Niestety, pogoda nam trochę nie dopisała tego dnia, ponieważ mimo ciepłego klimatu, padał przelotny deszcz. Bardzo cieszyliśmy się z 9-godzinnego pobytu we Florencji. Spacerkiem przeszliśmy obok kościoła Santa Croce, na plac del Duomo obok Baptysterium San Giovanni ze słynnymi drzwiami Raju. Ogromne wrażenie wywarła na nas katedra Santa Maria del Flore, której monumentalna kopuła jest symbolem miasta. Mieliśmy okazję podziwiać uliczkę ze sklepami jubilerskimi.

Kolejnego dnia zwiedzaliśmy Rzym. Udaliśmy się na spotkanie z przewodniczką. Przy Koloseum rozdano nam radia ze słuchawkami. To świetny pomysł na przyswajanie wiedzy o zabytkach. Pani Jowita w bardzo ciekawy sposób opowiedziała nam historię starożytnego miasta. Zobaczyliśmy m.in. Koloseum, przeszliśmy obok Łuku Konstantyna, Forum Romanum, Placu Weneckiego z Ołtarzem Ojczyzny. Zwiedziliśmy wnętrze Panteonu -majestatycznej świątyni, jedynego całkowicie niezmienionego do dziś obiektu starożytnego Rzymu. Następnie przeszliśmy na Plac Nvona z Fontanną Czterech Rzek, Schody Hiszpańskie i plac del Popolo. Trzeciego dnia wycieczki zwiedzaliśmy w Rzymie perły rzymskiego baroku m.in. Kościół Św.Andrzeja na Kwirynale, Kościół San Carlino alle Quatro, Pałac Barberini, Fontanny. Po kilkunastu godzinach zwiedzania i dłuższej przerwie na zakup pamiątek i spróbowanie włoskiej kuchni udaliśmy się do Watykanu zobaczyć Bazylikę Św. Piotra. Niesamowite wrażenie na nas zrobiła modlitwa przy grobie Papieża Polaka Jana Pawła II. Zobaczyliśmy również znaną rzeźbę Michała Archanioła – Pietę.

Dnia 15 marca musieliśmy wstać o już godz. 5.00, ponieważ czekała nas długa droga do Wenecji. Po kilku godzinach jazdy dojechaliśmy w okolice miasta, skąd popłynęliśmy statkiem do centrum. Po drodze podziwialiśmy kolorowe kamieniczki niedaleko portów. Nasza włoska przewodniczka bardzo dobrze mówiła po polsku, ponieważ studiowała polonistykę w swoim mieście. Byliśmy wewnątrz potężnej Bazyliki Św. Marka, przespacerowaliśmy od Pałacu Dożów, obok Dzwonnicy Św. Marka, mijaliśmy po drodze pływające po kanałach gondole z turystami. Wenecja to piękne miasto, ale myślę, że mieszkańcy mają utrudnione życie ze względu na to, że nie można do centrum miasta wjechać samochodem. W pięknych 4-piętrowych kamienicach nie ma windy, a kilka dni w każdym miesiącu Plac Św. Marka wraz z przyległymi sklepami zostaje zalany z powodu przypływów wody z zatoki.

Później mieliśmy bardzo dużo czasu na samodzielne zwiedzanie Wenecji, kupienie pamiątek i zjedzenie po raz ostatni potraw włoskiej kuchni. Zobaczyliśmy też z bliska gondole, które na żywo wyglądały ładniej niż na zdjęciach. Po 4. godzinach wolnego udaliśmy się na miejsce zbiórki, skąd wróciliśmy statkiem do autokaru.

Niestety, czas wracać do domu…
Dzięki tej wycieczce mieliśmy szanse na kontakt z językami obcymi, poznanie zabytków, włoskiej kuchni i obserwację życia we włoskich miastach. Mamy nadzieję, że to nie koniec naszych wypraw, a przed nami kolejne wycieczki do innych, ciekawych państw. Dziękujemy naszym opiekunom za zorganizowanie wyjazdu.