309064286_461920999331128_1755615363506095611_n

Wizyta uczniów i nauczycieli ze szkół partnerskich w SP2 – projekt ERASMUS +

„Change the Human Mindset The World Ia not only ours” czyli: „Zmień ludzki sposób myślenia. Świat jest nie tylko nasz” – to hasło, projektu unijnego Erasmus+ realizowanego pod patronatem Unii Europejskiej, w którym bierze udział SP2 Szamotuły. Celem projektu jest nawiązanie współpracy z innymi europejskimi szkołami z Hiszpanii, Turcji, Rumunii i Niemiec oraz wypracowanie skutecznych metod podnoszenia świadomości ekologicznej uczniów, rozwijanie postaw proekologicznych, poczucia odpowiedzialności za przyszłość naszej planety. Projekt stwarza możliwość podejmowania wspólnych działań przez dzieci i młodzież z różnych krajów na rzecz zmniejszania zanieczyszczeń, odpowiedzialnego gospodarowania wodą i odpadami, zahamowania zmian klimatycznych i dostrzeżenia zagrożeń dla innych mieszkańców Ziemi oraz przyszłych pokoleń. Przede wszystkim jest jednak okazją do dobrej, integrującej zabawy w międzynarodowym gronie rówieśników.

Do tej pory odbyło się już kilka spotkań.

Pierwsze, anglojęzyczne spotkania koordynatorów projektu z poszczególnych szkół odbyły się online i miały miejsce jeszcze w 2021 r. – nauczyciele uczestniczyli w wideokonferencjach, podczas których zostały omówione założenia projektowe i podzielono między szkoły zadania.

Pierwsza międzynarodowa wymiana nauczycieli odbyła się w Adanie, nasi nauczyciele polecieli do tureckiej szkoły partnerskiej, aby dzielić się doświadczeniami, brać udział w szkoleniach oraz wymienić się wnioskami w styczniu 2022.

Od tego czasu systematycznie odbywały się spotkania online z uczniami zaprzyjaźnionych szkół, rozpoczęły się wspólne działania proekologiczne w formie projektowej – badanie powietrza, wody, uświadamianie skutków zanieczyszczeń, nieracjonalnej gospodarki odpadami oraz skutków emisji gazów cieplarnianych. Młodzież szukała rozwiązań, aby zahamować zmiany klimatyczne.

Do 1 spotkania wyjazdowego uczniów i nauczycieli szkół partnerskich oraz zapoznania uczestników doszło w Wolfsburgu – Niemcy w czerwcu 2022.

Obecnie gościmy nauczycieli i uczniów ze szkół partnerskich z Niemiec, Hiszpanii, Turcji i Rumunii. Przyjechało ponad 30 osób. Uczniowie naszej szkoły od soboty (25 września) przez tydzień goszczą zagranicznych przyjaciół w swoich domach. Razem realizują zadania i wykonują prace projektowe w szkole, dzielą się swoimi doświadczeniami w zakresie ochrony środowiska.

Program wizyty przygotowany przez SP2 jest bardzo bogaty.

Pierwszego dnia odbyło się oficjalne rozpoczęcie wspólnych działań. Uczniowie SP2 przygotowali na powitanie występy – śpiewali i grali znane przeboje przygotowane pod kierunkiem p. Artura Hoffmanna, zespół Prestige wraz  p. Joanną Tuszyńską prezentował układy taneczno – akrobatyczne.

Gościnnie wystąpił również Zespół Folklorystyczny „Szamotuły”, który pod kierunkiem p. Macieja Sierpińskiego przygotował wiązankę melodii i tańców regionalnych, przybliżając gościom szamotulski folklor. Bardzo dziękujemy członkom zespołu i jego opiekunowi za wspaniały występ.

Goście podziwiali w przerwie pokonkursową wystawę plastyczną pod hasłem „Świat jest nie tylko nasz”, a następnie uczestniczyli w wideokonferencji prowadzonej przez p. Izabelę Jedwabną – Błaszczyk z zaprzyjaźnionymi placówkami realizującymi wraz z SP2 projekty eTwinning. Nasi uczniowie opowiadali w języku angielskim o spotkaniach on-line z przyjaciółmi z Kenii i Ugandy oraz Francji organizowanymi w ramach programu „Face to face”.

Kolejnym punktem programu były warsztaty obsługi dronów. Uczestnicy uczyli się sterować dronem i robili wspólne zdjęcia „z lotu ptaka”. Warsztaty przeprowadził pan Marcin Woźniak, który z dronami ma do czynienia na co dzień. Za poświęcony czas, profesjonalne szkolenie i udostępnienie własnego sprzętu serdecznie dziękujemy!

Drugi dzień wizyty uczestnicy projektu wraz z p. Moniką Paluch i p. Aleksandrą Tomkowiak spędzili w Poznaniu. Podczas wycieczki poznawali  historię i zabytki stolicy Wielkopolski, m.in. Bramę Poznań, Katedrę, Muzeum Narodowe, Muzeum Powstania Wielkopolskiego. Niewątpliwą atrakcją była możliwość przebrania się w historyczne stroje w Wielkopolskim Muzeum Wojskowym.

Środa – trzeci dzień  erasmusowych działań upłynęła równie ciekawie. Najpierw odbyły się warsztaty Erasmus Club – zadanie polegało na tworzeniu urządzeń technicznych inspirowanych naturą. Pod kierunkiem p. Eweliny Kłaczkiewicz – Ładzińskiej, Eweliny Budych, Roberta Kalisza i Aleksandry Tomkowiak w roli tłumacza, powstało sześć oryginalnych zegarów słonecznych. Opiekunowie ze szkół partnerskich mieli w tym samym czasie swoje warsztaty Teachers Club, podczas których wypracowali metody i sposoby kształtowania postaw proekologicznych wśród uczniów oraz planowali kolejne działania na najbliższe spotkanie, które się odbędzie w Hiszpanii.

Po twórczych zajęciach i obradach Martyna Jagiełowicz- Kaczmarek zaprosiła zespoły Erasmusa na warsztaty kosmetologiczne ucząc stosowania naturalnych środków do pielęgnacji młodej cery, każdy sam mógł wykonać mydło, peeling i maseczkę wykorzystując zioła, olejki zapachowe oraz inne naturalne produkty.

Panie Dajana Klimko i Anna Pawlęty przygotowały także niespodziankę dla miłośników robotyki, którzy mogli wkroczyć w świat nowoczesnych technologii, uczestnicząc w warsztatach z zakresu kodowania i programowania z zastosowaniem  Ozobotów i Photona, urządzeń zakupionych w ramach programu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020. Nasi goście budowali i programowali własne samosterujące urządzenia przy użyciu Klocków Lego WeDo 2.0.

W programie zajęć znalazły się także warsztaty taneczne i aerobiku prowadzone przez p. Joannę Tuszyńską oraz trening piłkarski, który przygotował p. Krzysztof Dyzert. Chłopcy zamierzają stoczyć mecz piłki nożnej – reprezentacja SP2 kontra Goście.

Nie mniej atrakcji czekało uczestników Erasmusa we czwartek, 29 września.  Pierwsze zadanie przygotowała p. Anna Sałajczyk, należało zapoznać się z ciekawostkami dotyczącymi naszego kraju i miasta, które przedstawili uczniowie SP2 w języku angielskim w formie prezentacji multimedialnej. Wyposażeni w niezbędną wiedzę nasi goście udali się na spacer po Szamotułach z przewodnikiem p. Agnieszką Krygier – Łączkowską, p. Moniką Paluch i p. Aleksandrą Tomkowiak.  Serdecznie dziękujemy pani Agnieszce za to, że w taki ciekawy sposób przybliżyła uczestnikom historię miasta, jego legendy oraz pokazała najważniejsze zabytki.

Po powrocie z miejskiej eskapady i obfitym obiedzie okazało się, że szkolna aula zamieniła się w Hogwart! Poprzez oryginalne rekwizyty i stroje pani Elżbieta Manszewska i pani Martyna Jagiełłowicz – Kaczmarek stworzyły aurę tajemniczości, oddając nastrój uczelni przyszłych czarodziejów, w której uczył się Harry Potter. Lekcja eliksirów, chemicznych eksperymentów oraz prowadzone przez p. Żanetę Pawlak fizyczne doświadczenia wzbudziły ogromne zainteresowanie zarówno zagranicznych gości, jak i naszych uczniów. Po tych emocjach uczestnicy zastanawiali się, w jaki sposób możemy uratować świat przed globalnym ociepleniem. Najprościej byłoby użyć zaklęć, których uczył się Harry Potter, ale wiemy, że to niemożliwe, więc czy może pomóc w tym nauka? A co może zrobić dla środowiska każdy z nas?

Poranek ostatniego dnia projektu Erasmus+, piątek 30 września, uczniowie z zaprzyjaźnionych szkół spędzili na warsztatach kulinarnych – razem z p. Eweliną Budych i p. Adrianną Kioną piekli tradycyjne, szamotulskie rogaliki. Ci, którym nie starczyło cierpliwości przy wyrabianiu i wałkowaniu ciasta, udali się pod opieką p. Magdaleny Batury – Stefaniak na lekcję wf-u prowadzoną przez p. Macieja Konitza, bo wiadomo, że nie ma przyjemniejszej o poranku zabawy, niż bieganie za piłką po boisku – tak przynajmniej stwierdzili zgodnie niektórzy Erasmusowcy.

W tym czasie ich opiekunowie opracowywali strategię dalszej współpracy szkół i kolejne zadania dla młodzieży.

Kiedy już wszystko zostało ustalone, chrupiące rogaliki wyjęte z piekarnika, a zmęczeni sportowcy zeszli z boiska, nastąpił czas na oficjalne podsumowanie i zakończenie projektowych działań w Szamotułach. Dyrektor szkoły Sławomir Dyzert i koordynator projektu Monika Paluch wręczyli uczestnikom certyfikaty i pamiątkowe foldery o Szamotułach, a na ręce opiekunów pamiątki ufundowane przez Starostwo Powiatowe i Urząd Miasta i Gminy oraz SP2, wśród których znalazła się m.in. ekologiczna torba, kubek, słoiczek miodu gryczanego, powerbank i inne gadżety.

Po części oficjalnej wszyscy udali się do budynku przy ul. Kapłańskiej na pożegnalny klubowo – kawiarniany piknik. Nie zabrakło na nim dobrej muzyki w wykonaniu uczniów, gry na gitarze, wspólnego tańca, ulubionej pizzy oraz swojskiego, wielkopolskiego jadła w postaci wypieków przygotowanych przez mamy. Doskonale wszyscy bawili się z p. Patrycją Łowigus przy karaoke, śpiewając znane przeboje rodem z krajów, z których przybyli nasi przyjaciele.

Wspaniałą zabawę zakończyły pożegnania i obietnice, że wkrótce poślemy zdjęcia i listy, że nie zapomnimy wspólnie przeżytych dni, a przy najbliższej okazji znów się spotkamy, tym razem w Hiszpanii.

Już po pierwszych dniach wspólnych, projektowych działań, mogliśmy stwierdzić, że nawiązane międzynarodowe kontakty zaczęły się przeradzać w przyjaźń.

Maria Tomkowiak

Erasmus – rozpoczęcie i zakończenie – FILM: https://youtu.be/L1gCHYFhXBo

Dzień pierwszy (poniedziałek) – powitanie i oficjalne rozpoczęcie wspólnych działań

 Z drona:

Dzień drugi – wtorek

- wycieczka do Poznania

Dzień trzeci – wspólne warsztaty:

- Erasmus Club – urządzenie inspirowane naturą – zegar słoneczny

- Teachers Club – obrady nauczycieli

- warsztaty z robotyki

- warsztaty z kosmetologii

- warsztaty taneczne

- trening piłki nożnej

 Dzień czwarty

- prezentacja na temat Polski i Szamotuł,

- spacer po mieście z przewodnikiem panią Agnieszką Krygier – Łączkowską,

- chemia i fizyka z Harrym Potterem w Hogwartcie.

Dzień piąty

- warsztaty kulinarne,

- zabawy sportowe na boisku,

- quiz wiedzy o Polsce i Szamotułach,

- uroczyste podsumowanie projektu w Szamotułach i wręczenie certyfikatów,

- pożegnalny piknik w stylu klubowo – kawiarnianym.