bezp_szkola

Program „BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ”

Nasza szkoła w okresie od  20.09 2013 do  22. 04 2014 brała udział w II Turze Ogólnopolskiego Konkursu Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń”  i wykonywała wszystkie przewidziane  przez organizatorów zadania. Oto sprawozdanie zbiorcze z realizacji programu:

Zadanie 1.

Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę.

Liczba uczniów w szkole: 184. Liczba klas: 10. Liczba przeprowadzonych debat: 10,  liczba uczestników debat: 173.

Uczniowie  w klasach IV – VI pracowali, zgodnie z konspektem, pod kierunkiem nauczyciela historii, Roberta Kalisza, zostali oni zapoznani i potrafią prawidłowo posługiwać się pojęciami: państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel, konstytucja, prezydent, rząd, sejm, senat. Są świadomi tego, że fakt bycia obywatelem wiąże się z posiadaniem praw i przestrzeganiem obowiązków,a każdy obywatel ma wpływ na to, co dzieje się wokół nas.

Uczniowie klas I –III brali udział w pogadankach i dyskusjach na temat „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” prowadzonych przez wychowawców klas oraz  wykonali prace plastyczne prezentujące symbole narodowe, zastosowano różne techniki i  wykonania.  Uczniowie klas II-III wzięli również udział w debacie, prowadzonej przez nauczycielkę Violettę Rakowską, która utrwaliła wyżej wymienione  pojęcia poznane przez dzieci, a także zapoznała z osobami, które pełnią najważniejsze funkcje w państwie, powiecie i gminie. Uczniowie klasy V przygotowali program słowno – muzyczny pod kierunkiem polonistki Hanny Durak i nauczycielki muzyki Krystyny Konopackiej-Izydor, przedstawiony na Apelu Poległych. Wyjątkową lekcją patriotyzmu był zorganizowany przez naszą szkołę I Powiatowy Przegląd Pieśni Patriotycznej. Wspaniała oprawa tego wydarzenia, w tym perfekcyjnie wykonany przez uczniów klasy VI taniec narodowy – polonez wywarł na wszystkich uczestnikach (uczniach i zaproszonych gościach) ogromne wrażenie.

 

Zadanie 2.

Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości).

Liczba uczestników konkursu: 172

Uczniowie klas I –VI uczestniczyli w pogadankach i dyskusjach prowadzonych przez wychowawców klas, na wyżej wymieniony temat. Wiedzą, co znaczy tolerancja wobec człowiekao odmiennej kulturze, obyczajach i rasie, potrafią budować prawidłowe relacje  między sobą oraz relacje uczeń-nauczyciel.

Nauczyciele szczególną uwagę zwracali na komunikację werbalną i niewerbalną. Podkreślali rolę każdego człowieka w rozwiązywaniu konfliktów. Uświadamiali uczniom wpływ, jaki ma każdy człowiek na relacje z drugim człowiekiem oraz na to, że zmiany są zawsze możliwe, lecz nie zawsze łatwe. Często wymagają wysiłku i trudu obu stron w relacjach: nauczyciel – uczeń, dziecko – rodzic,  koledzy.

Następnie odbył się konkurs plastyczny przeznaczony dla uczniów klas I – V. Zasady konkursu opracowało jury konkursu w składzie: Renata Paczkowska i Violetta Rakowska, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej. Uczniowie klas I – V wykonali prace na formacie A4, dowolnymi technikami plastycznymi, wybierając rodzaj przedstawianych relacji: nauczyciel – uczeń, dziecko – rodzic, koledzy.  Klasa VIa i VIb wypełniały  ankietę przygotowaną i przeprowadzoną przez pedagoga szkolnego Joannę Elmiś.

 

Zadanie 3.

Przeprowadzenie spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, organizacji społecznych etc. nt. Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pomocy, obrona konieczna itp.

Liczba spotkań: 3, odbyły się w terminie od 12 – 19 grudnia 2013r. W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele: Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Służby Zdrowia. Liczba uczestników spotkań: 167 (łącznie) w tym: klasy: Ia, IIa, IIb, IIIa, IIIb, IVa, IVb, Va, VIa, VIb. Dzięki tym spotkaniom uczniowie zostali w sposób szczegółowy zapoznani z zagrożeniami, jakie mogą ich spotkać nie tylko w szkole, ale poza nią.

 

Zadanie 4.

Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne.

Liczba przeprowadzonych pogadanek: 10.  Liczba uczestników: 180.

Na przełomie grudnia 2013 i stycznia 2014 roku zostały przeprowadzone zajęcia na powyższy temat. Zajęcia, prowadzone przez wychowawców klas, były dostosowane do wieku uczestników. Nauczyciele przeprowadzili pogadanki i dyskusje. Ich intencją było to, aby uczniowie potrafili rozpoznawać sytuacje  i zachowania naruszające godność i dobro człowieka.

Dnia 14.01.2014 w naszej szkole odbyło się spotkanie uczniów klas IVa i IVb z kuratorem sądowym, panią Katarzyną Major, z II Zespołu Kuratorskiego Służby Sądowej przy Sądzie Rejonowym w Szamotułach. Pani kurator w sposób zrozumiały dla uczniów, wyjaśniała zagadnienia związane z ochroną dóbr osobistych człowieka oraz nietykalności cielesnej, zwracając uwagę na fakt, iż nikt nie jest bezkarny, wyrządzając krzywdę drugiemu człowiekowi.  Spotkanie uświadomiło uczniom, iż groźby, przemoc fizyczna, niszczenie cudzego mienia oraz nagrywanie, a także robienie zdjęć osobie bez jej zgody, grozi karą. Wcześniej, podczas spotkania 19.12.2013, w którym brały udział klasy IIb, IVb, VIb, Oficer do spraw Prasowych Komendanta Powiatowego Policji w Szamotułach st. sierżant Sandra Śrama omówiła również zagadnienia dotyczące umieszczania zdjęć w Internecie osoby bez jej bez zgody, skuteczność wykrywania, ponoszenie za to odpowiedzialności. Dzieci uświadomione zostały również w kwestii, gdzie należy szukać pomocy w przypadku naruszenia praw człowieka.

W dniu 19 lutego szkoła obchodziła Dzień Bezpiecznego Internetu. Problem cyberprzemocy został przedstawiony dzieciom w spektaklu pt. „Sieciaki” w wykonaniu Grupy T z Torunia. Widowisko powstało we współpracy z „Fundacją Dzieci Niczyje” oraz z serwisem „Sieciaki.pl” propagującym bezpieczeństwo w sieci. Po obejrzeniu spektaklu podczas zajęć uczniowie omówili zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i w zespołach wykonali mapy mentalne, które przypominają im o różnych kwestiach związanych z bezpieczeństwem w cyberprzestrzeni i prawami człowieka.

Na temat przemocy, a zwłaszcza cyberprzemocy i praw człowieka w tym kontekście odbyły się dwie prelekcje dla rodziców przeprowadzone przez dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Annę Kozyrę.  

Zadanie zostało bardzo dokładnie  zrealizowane, a dodatkowym efektem podjętych działań był spektakl szkolnego zespołu teatralnego KOSZAŁKI – OPAŁKI pt. „Mam prawo!”, zrealizowany na podstawie książki Grzegorza Kasdepke pod tym samym tytułem. Uczniowie pod kierunkiem Marii Tomkowiak opracowali scenariusz i przygotowali przedstawienie, w którym praktycznie, w zabawnej formie, wyjaśniają młodym widzom wybrane paragrafy Konwencji o Prawach Dziecka. Spektakl otrzymał Główną Nagrodę podczas XIV Powiatowego Przeglądu Teatrów Szkolnych i wywołał ogromne zainteresowanie widowni.

 

Zadanie 5.

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów na temat: „Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?”

Liczba konwersatoriów: 10. Liczba uczestników: 178.

Uczniowie klas IV –VI brali udział w lekcji zorganizowanej iprzeprowadzonej przez nauczyciela przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, Arletę Kubiak. Zostali zapoznani z zagrożeniami płynącymi z używania tytoniu, narkotyków i dopalaczy, poznali podstawowe informacje związanez profilaktyką uzależnień oraz potrzebą walki z uzależnieniami. Wykonanie zadania pozwoliło na kształtowanie właściwych postaw uczniów wobec nałogów. Następnie uczniowie w sposób plastyczny wyrażali swoje stanowisko wobec tematu: „Tytoń, narkotyki, dopalacze – czy można się przed tym obronić?”

W klasach młodszych I-III, wychowawcy wprowadzili uczniów w powyższy temat koncentrując się na szkodliwości palenia tytoniu i zażywania środków odurzających, zwracając szczególną uwagę na nie zażywanie produktów spożywczych, których nigdy przedtem nie widzieli i nie próbowali. Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej mieli również możliwość obejrzenia prac plastycznych wykonanych przez starsze koleżanki i kolegów, dokumentujące powyższy temat. W szkole  przy współpracy z samorządem szkolnym, przygotowano na ten temat gazetkę ścienną.

 

Zadanie 6.

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciśnięciem do „paczki”. Wskazany udział specjalisty ds.. prewencji z Policji, pedagoga-specjalisty z zakresu resocjalizacji.

Liczba przeprowadzonych konwersatoriów:10.  Liczba uczestników: 175.

Realizując powyższy temat, zaprosiliśmy do naszej szkoły Oficera do spraw Prasowych Komendanta Powiatowego Policji w Szamotułach st. sierż. Sandrę Śramę, która przedstawiła  prezentację multimedialną obejmującą charakterystykę: dresiarzy, kiboli, blokersów. Temat cieszył się dużym zainteresowaniem uczniów, w sposób zrozumiały wskazał, jak rozpoznać zagrożenia płynące z kontaktów z grupą podwórkową, gdzie szukać pomocy i wsparcia w przypadku zagrożenia, kształtował asertywne postawy.

 

Zadanie 7:

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność”.

Liczba przeprowadzonych konwersatoriów:10. Liczba uczestników: 173.

Wychowawcy klas IV-VI podczas godziny wychowawczej omówili definicje oraz rodzaje niepełnosprawności, przekazując podstawowe informacje. Korzystając z konspektu nr VII, przeprowadzono ćwiczenie -„burza mózgów”, uczniowie zapisywali na tablicy znane im słownictwo związane z osobami niepełnosprawnymi. Ćwiczenie uświadomiło uczniom, że niektóre nazwy w języku potocznym osób niepełnosprawnych, nie są miłe, lecz obraźliwe.  Klasy II a i II b, w ramach realizacji powyższego tematu zaprosiły uczniów Zespołu Szkół Specjalnych w Szamotułach, na przedstawienie jasełkowe oraz słodki poczęstunek. Spotkanie miało swoją kontynuację w kwietniu klasy IIa i IIb zostały zaproszone przez Zespól Szkól Specjalnych na „Świąteczny poczęstunek”, w trakcie wizyty zwiedziliśmy budynek szkoły, oglądaliśmy wystawę prac uczniów. Spotkanie przebiegło w miłej i przyjaznej atmosferze. Nadal będziemy utrzymywać kontakt z zaprzyjaźnionymi klasami.

Zadanie 8.

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem Nie jesteś sam. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „eurosieroctwa”, gdzie szukać pomocy?

Liczba konwersatoriów:10.  Liczba uczestników:168. Uczestniczyli przedstawiciele  M.O.P.S. w Szamotułach.

Realizacja tematu: „Nie jesteś sam” w naszej szkole miała miejsce z początkiem miesiąca marca 2014r., uczestniczyli w niej uczniowie wszystkich klas  od   I do VI.

Wychowawcy w swoich klasach przeprowadzili konwersatoria na wyżej wskazany temat dostosowując treści do wieku uczniów, pogłębiając ich wiedzę na temat niepełnosprawności, zwracając uwagę na różnorodność postaw  i ludzkich zachowań.  Uczniowie wypowiadający się na ten temat rozumieli, jak czuje się i zachowuje człowiek osamotniony lub odrzucony z powodu biedy, choroby czy niepełnej rodziny, wykazywali duży poziom empatii. Na zakończenie konserwatorium deklarowali pomoc ludziom starym i osamotnionym z najbliższego otoczenia.

Dnia 02. kwietnia mieliśmy zaszczyt gościć, w naszej szkole, pracownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szamotułach, panią Marię Przybylską.  Zgodnie z konspektem mgr Katarzyny Kołodziejczyk, uczniowie zostali zapoznani z formami pomocy z powodu trudnej sytuacji życiowej, otrzymali odpowiednie ulotki, natomiast nauczyciele otrzymali Poradnik dla nauczycieli: „Postaw na rodzinę” oraz ulotki dla rodziców, które otrzymali podczas zebrania.Pani Przybylska zwróciła szczególną uwagę na pełną dyskrecję i fachową pomoc, jaką mogą otrzymać potrzebujący.

Podsumowaniem tematu była praca plastyczna w formie plakatu promującego walkę z samotnością  i pomoc osobom potrzebującym. Zadanie zostało w pełni zrealizowane.

Zadanie 9.

Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia ….

Liczba konwersatoriów:10. Liczba uczestników 181. Konwersatoria prowadzili w klasach I-III Renata Paczkowska i Violetta Rakowska, w klasach IV-VI nauczyciel historii Robert Kalisz.

Zgodnie z konspektem uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach, współpracowali w grupach. Poznali akty prawne stanowiące o przestrzeganiu prawa, a także podstawowe reguły prawa cywilnego i karnego dotyczące nieletnich. Klasy I-III wykonały klasowe kontrakty postępowania, a uczniowie klas IV-VI wykonali plakaty przedstawiające podstawowe reguły prawa cywilnego i karnego. Wykonane prace można było zobaczyć na wystawie szkolnej. Powyższy temat przyczynił się do okazywania szacunku wobec rówieśników, jak również uświadomił konieczność przestrzegania prawa i konsekwencje jego łamania.

Zadanie 10.

Konspekt nr 10: Asertywność.

Uczniowie wszystkich klas  od I-VI wraz z wychowawcami realizowali temat „Asertywność”  od 08 – 10 kwietnia 2014, pod hasłem „Bądź asertywny, a będziesz sobą!”. Termin asertywność został bardzo dokładnie omówiony, z uwzględnieniem wieku uczniów.

Wychowawcy zwracali uwagę, iż jest to postępowanie zgodne z własnym wewnętrznym systemem wartości, własnymi przekonaniami, bez zachowań agresywnych. To ważna umiejętność wyrażania własnych opinii i odmawiania w sposób nieuległy i nieraniący innych. Człowiek asertywny ma jasno określony cel, zawsze potrafi kontrolować swoje emocje, nie ulega manipulacji i naciskom emocjonalnym innych ludzi. Asertywność nie jest zakodowana w genach, lecz można jej się nauczyć.

Uczniowie bardzo zdecydowanie wyrażali swoje poglądy na powyższy temat, wskazując plusy i minusy zachowań asertywnych. Kluczowym było stwierdzenie, że warto kształcić w sobie asertywność, ponieważ w przyszłości pozwoli nam to mieć większy szacunek do samego siebie, bez ranienia najbliższych oraz  ludzi napotkanych w życiu.

Przesłano do jury następujące materiały dokumentujące wykonanie zadań konkursowych:

 - sprawozdania z realizacji każdego zadania,

 - zdjęcia: z przeprowadzonych konwersatoriów, prac dzieci,

 - wzory testów,

 - ankietę.

Koordynatorki programu w SP2:

Renata Paczkowska i Violetta Rakowska