20190905_102611

Naukobus odwiedził SP2 w Szamotułach

W dniach 5-6 września Centrum Nauki Kopernik udostępniło uczniom i mieszkańcom Szamotuł wystawę interaktywną, którą można było podziwiać w sali gimnastycznej przy ul. Skargi 2. Przywiezione Naukobusem z Warszawy eksponaty wzbudziły ogromne zainteresowanie. W wystawie wzięli udział uczniowie SP2 oraz innych szamotulskich szkół i przedszkoli a także wielu mieszkańców Szamotuł indywidualnie. Łącznie z wystawy skorzystało ok. 750 osób.

Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem podchodzili do kolejnych stoisk. Uważnie obserwowali prezentowane eksponaty i zgodnie z instrukcjami edukatorów przystępowali do badania zjawisk. Szczególną uwagę przykuwały te stoiska, gdzie należało  prowadzić poszukiwania podobne do pracy badawczej naukowca. Aby wykonać poszczególne zadania, młodsze dzieci często opierały się na metodzie prób i błędów, starsi wykorzystywali już w większym zakresie własne doświadczenia i posiadaną wiedzę.

Wystawa bardzo się podobała zwiedzającym. Mogli zaspokajać swoją ciekawość, która w naturalny sposób motywowała ich do poszukiwań i badań. Z uznaniem mówili o sposobie, w jaki jest udostępniona, cieszyli się, że mają swobodny dostęp do wszystkich eksponatów, możliwość zadawania pytań i samodzielnego poszukiwania odpowiedzi. Taka nauka dostarczyła im mnóstwo radości i pozytywnej energii.

Najwięcej emocji wzbudziła wśród uczniów zawieszona piłka i kula plazmowa. Dzieci z zachwytem obserwowały unoszącą się w powietrzu piłkę, zadawały przy tym pytania, na które próbowały dać odpowiedź eksperymentując. Chciały wiedzieć, dlaczego piłka nie spada. W stoisku z kulą plazmową intrygowało je, dlaczego kula świeci oraz dlaczego ich ręce przyciągają kolorowe wyładowania. Wiele radości dostarczyło uczniom wirujące krzesło, z zainteresowaniem rozwiązywali łamigłówki i łamali szyfry, gdzie ujawniła się ich dociekliwość.

Wizyta NAUKOBUSA spotkała się z ogromnym zainteresowaniem nauczycieli, którzy zapoznając się z eksponatami przeżywali te same emocje co uczniowie. Mogli więc doświadczyć tego, jak ważny w procesie uczenia  jest element przeżywania i zaciekawienia.

Wystawa zainspirowała nauczycieli do własnych dydaktycznych poszukiwań i eksperymentów, by skutecznie wprowadzać uczniów w świat nauki, wykorzystywać otoczenie do prowadzenia obserwacji i zachęcać dzieci do zadawania pytań – to prawdziwa przyjemność prowadzić lekcje metodami, jakie proponuje Centrum Nauki Kopernik.

Maria Tomkowiak